Fake News, Post Truth: van epistemische nachtmerrie tot polarisatie

Datum 19-03-2019
Locatie TIlburg University, DZ04
Inloop 19:45
Aanvang 20:00
Einde 22:00
Entree sapi-leden/donateurs €0
Entree studenten 3
Entree 5

Het lijkt ons gezellig om vooraf ook even samen een hapje te eten en wat te drinken in de Esplanade. Natuurlijk ideaal als je al op campus bent en anders alleen moet eten… in de woorden van Epicurus: “To eat and drink without a friend is to devour like the lion and the wolf.”

We zullen om 18:00 elkaar ontmoeten in de Esplanade. Als je wil aansluiten stuur dan even een Whats-App berichtje naar bestuurslid Jacqueline of een berichtje via ons contactformulier of onze facebook pagina zodat we optijd kunnen doorgeven hoeveel mensen ze kunnen verwachten.

Tot dan!

===================================================

Fake News, Post Truth: van epistemische nachtmerrie tot polarisatie

Abstract:

Toen ‘Post Truth’ in 2016 woord van het jaar werd, merkten weinigen op dat waarheid in de politiek altijd al een heikele kwestie was. Plato en Machiavelli wezen op de nobele leugen en Orwell klaagde propaganda aan in zijn dystopische roman 1984. Onder het ‘post truth’ – fake news- label schuilen diverse onderstromen die tijdens de lezing tegen het licht worden gehouden, en het wat pathetische ‘fact checking’ dat mainstream media als dam opgooien, is goedbedoeld, maar raakt niet de kern van de zaak. De kern van fake news is het creëren van epistemische chaos en niet louter het gevolg van postmodern cynisme en scepticisme omtrent waarheid. Maar wat zorgt ervoor dat sociale media epistemische chaos veroorzaken en in stand houden?

Steunend op werk van de Amerikaanse rechtsfilosoof Cass Sunstein (Harvard University) en empirisch onderzoek in de sociale psychologie, zal ik laten zien dat de hypercommunicatieve structuur van de sociale media, onze neiging om op basis van intuïties en bias zelf informatie te verspreiden en te reageren, en het verdienmodel van de sociale media – data oogsten, combineren en terugkoppelen naar gebruikers om in te spelen op hun preferenties — een gevaarlijke mix creëren: informatie wordt rondgestuurd op basis van emotionele reacties, sociale media oogsten data die gebruikt worden om die meningen te bevestigen. We dreigen in een informatiecocon terecht te komen. Dit leidt tot ideologische polarisatie, en ongezond epistemisch scepticisme (‘Wat moeten we nog geloven?’).